Součástí předškolního vzdělávání se stala i polytechnická výchova. Důvodem jejího začlenění bylo, aby se zájem o technické a řemeslné obory pěstoval v dětech již od útlého věku, protože současná mládež o taková studia ztrácí zájem.
V pondělí 13. února navštívil naši školku truhlář pan Kaněra, který dětem představil své řemeslo. Najednou se z naší třídy stala malá truhlářská dílna, kde se děti učily pracovat se smirkovým papírem, šroubovaly šroubovákem šrouby, mohly si vyzkoušet řezání pilou, práci s akuvrtačkou nebo zatloukání hřebíků. Dětem práce se dřevem přišla moc zajímavá a každý si chtěl úplně vše vyzkoušet. Během dopoledne si každý s malou dopomocí vyrobil dřevěnou krabičku, se kterou budeme v dalším polytechnickém dopoledni pracovat.
Poslední lednový pátek navštívil naši školku pan Martin Kubát, jehož zaměstnáním je profesionální varhaník a působí ve farnosti Dolní Újezd u Litomyšle. Zároveň pořádá různé hudební kurzy pro kostelní varhaníky a jezdí do mateřských škol a na 1. stupeň základních škol, kde děti zábavnou formou seznamuje s vážnou hudbou. Na výběr má z několika různých programů. V loňském roce jsme si vybrali „Toníkův hudební vláček“, kde nás seznámil s životem a dílem Antonína Dvořáka. Letos jsme zvolili program „Hudební výlety – úvod do světa hudby“. Pan Kubát děti učil vnímat hudbu všemi smysly, poukazoval na to, co nám všechno může hudba říci, že existují hudební barvy, kterými umí hudba namalovat obrázek (v představách), vyjádřit náladu, pohladit po duši. Děti si zazpívaly několik dětských písniček a doprovodily je pohybem dle pana Kubáta. Poznávaly podle hudby postavy z pohádky „Červená Karkulka“ a vytvořily hrou na orffovy nástroje kapelu. Celé představení pan Kubát doprovázel krátkými hudebními ukázkami z vážné hudby na piano. Program trvající přibližně hodinu děti zaujal a pobavil zároveň. Už teď se těšíme na příští představení.
Moc jsme se těšili, že konečně po několika letech nucené pauzy kvůli covidové pandemii, uspořádáme pro rodiče „Vánoční besídku“ ve školce. Děti se pilně od září učily nové básničky, písničky a tanečky, aby je mohly svým nejbližším ukázat. Bohužel nám před Vánocemi onemocněly téměř všechny děti i s jednou paní učitelkou, tak jsme museli besídku odložit.
V novém roce se nám do školky děti naštěstí vrátily v hojném počtu. Nakonec jsme naši besídku nazvali „Novoroční besídka“ a jsme moc rádi, že se nám ji povedlo uspořádat 10. 1. Děti byly moc šikovné. V tak krátké povánoční době se zvládly rychle zaklimatizovat ve školce a znovu si procvičit mnoho básniček, písniček a tanečků, které je provázely od začátku školního roku. Nakonec vzniklo krásné pásmo, které trvalo téměř 45 minut. Střídaly se v něm děti z třídy Včeliček a třídy Žabiček. Vždy postupně ukázaly, co se v daný měsíc naučily. Vše bylo příkladně komentované paní učitelkou Zachovalovou, takže rodiče přesně věděli, co je čeká. Děti předvedly spoustu krásných básniček, některé i s pohybem, zpívaly za doprovodu učitelek u piana a také nám zatančily několik tanečků, jako například tanec sv. Martina. Celou akci dle odezvy rodičů považujeme za vydařenou a jsme moc pyšné na děti, jak to bezvadně zvládly.
Podzimní dopoledne 21. listopadu patřilo keramické dílně, kterou nám již několik let zajišťují šikovní pracovníci z Domu pod jasanem z Trutnova. Paní lektorka přijede přímo k nám do školky a celé dopoledne se dětem věnuje. Pracují ve skupinkách po pěti a díky tomu mají možnost si techniku samostatně vyzkoušet. Na vše mají dostatek času a klidu. Tentokrát jsme téma výrobku směřovali již k Vánocům, takže si děti vytvořily moc hezký vánoční dárek pro rodiče.
První listopadový den se ve školce konal "Halloween" – "Den se strašidly". Děti ráno vstoupily do nazdobené školky ve strašidelných kostýmech, a že si letos dali rodiče hodně záležet. Ve školce byli najednou místo dětí čarodějové, čarodějky, zombíci, duchové, kostlivci a další jiná strašidla. Nejprve se děti dozvěděly něco o tomto pro nás netradičním svátku (proč a kde se slaví). Následně si společně s paní učitelkami přečetly dopis, který jim napsalo hodné strašidlo, které ve školce přebývá. Každé dítě si mělo vymyslet své strašidelné jméno a zároveň si určit, zda je zlé nebo hodné strašidlo. Potom už celé dopoledne směřovalo k plnění různých tematických úkolů, tvoření ze slaného těsta a bláznění v kostýmech. Vše završila strašidelná hostina, kde se podávaly halloweenské muffiny a sušenky. Děti si celý den báječně užily a domů si odnesly strašidelné pochvaly, malé dárečky a spoustu zážitků.
Strana 12 z 16