Celý květen jsme se ve školce věnovali tématům týkající se dopravy, bezpečnosti a vše s tím spojené. Proto jsme měli radost, že můžeme veškeré nově nabité znalosti prakticky využít při výletu na dopravní hřiště v areálu SVČ Trutnov. Vyrazili jsme v dopoledních hodinách 31. května. Tam i zpět nás dovezl autobus veřejné dopravy, což byl pro děti úžasný zážitek. Vyzbrojeni odrážedlem nebo koloběžkou a samozřejmě helmou se děti téměř tři hodiny projížděly po hřišti plném dopravních značek, které musely dodržovat. I počasí nám přálo, tak jsme si s dětmi užili vydařený výlet.
O projektu neziskové organizace „Zkus to zdravě“ a jejich programu pro mateřské školy jsme již informovali v předchozích článcích. Poslední květnové pondělí nás čekal poslední (v pořadí čtvrtý) kurz akreditovaný MŠMT s názvem „Jak Zdravík s Jedlíkem poznávají přírodu“. Naši známí kamarádi Zdravík s Jedlíkem nás seznámili se svými novými kamarády sourozenci Rozárkou a Adámkem, se kterými zavítali tentokrát do přírody. Cílem celého kurzu bylo naučit děti kladnému vztahu k přírodě. Příběh byl vytvořen tak, aby děti učil spolupracovat, rozvíjet představivost a zábavnou formou je učil ohleduplnosti k sobě, kamarádům, zvířátkům a přírodě. Do popředí byla dána důležitost skutečného kamarádství a opravdových (reálných) zážitků před virtuálním světem, kde je člověk ve skutečnosti sám. Celý kurz trval přibližně hodinu a půl a byl interaktivní. Pravidelně se střídaly klidové a pohybové části, čímž byly děti vtaženy do pohádkového příběhu pro lepší udržení pozornosti.
V pondělí 22. května k nám do školky zavítala lektorka „Malé technické univerzity“ s programem „Stavitel mostů“. Již minulý školní rok jsme absolvovali program „Stavitel města“, který má na ten letošní velkou návaznost.
„Malá technická univerzita“ nenásilně a zábavně v duchu Komenského „Škola hrou“ rozvíjí v dětech jejich technické a logické dovednosti. Má detailně zpracovanou strukturu, motivaci úměrnou věku dětí a jednoznačný cíl. Děti si názorně zkouší některé fyzikální vlastnosti, pracují samostatně, ale také ve skupině. Programy „Malé technické univerzity“ rozvíjí u dětí pozitivní vztah k technickým oborům, samostatnost, práci ve skupině, logické myšlení, prostorové vnímání nebo jemnou motoriku.
Námi zvolený projektový den staví děti do role stavitele mostů. Seznamuje je s naším nejznámějším panovníkem Karlem IV. a především s Karlovým mostem, který nechal postavit. Děti si vyzkoušely stavbu pilířů mostu podle plánu, vázání cihel - názorné předvedení na stavebnicových kostkách, vysvětlení jeho důležitosti, stavba společného mostu a ověření jeho stability. Celý program završil jednoduchý pokus - pozorování co plave a co neplave. Projektový den trval celé dopoledne a především starší děti moc bavil.
Celá naše škola se zapojila do celorepublikové akce „Ukliďme Česko“. Hlavním mottem tohoto projektu je „Uklízíme všichni a společně“. Do úklidových akcí se zapojují lidé ze všech koutů České republiky. Uklízejí školáci, politici, úředníci, skauti, děti z dětských domovů, vysokoškoláci, důchodci, programátoři, lékaři, prodavači, ekologové, turisti a další. Prostě všichni, na koho si vzpomenete. Tak proč ne naše školka? My si zvolili jako náš úklidový den 12. 4. a vzali jsme to opravdu poctivě. Starší děti se vydaly uklízet okolo silnice směrem na Slavětín a mladší děti směrem na vlek a po obci. Děti byly vybaveny jednorázovými rukavicemi a obrovskými pytli na odpadky. Do práce se pustily s velkou zodpovědností. Cestou posbíraly tolik odpadků různých velikostí, že je ani nebyly schopné donést ke školce. Museli jsme oslovit obec, aby pytle podél cest posbírala. Tato akce je u dětí velmi oblíbená, protože si připadají užitečné a mohou pro přírodu něco udělat.
První dubnové pondělí tohoto roku k nám již potřetí přijela paní lektorka z neziskové organizace „Zkus to zdravě“ s programem pro mateřské školy „Zdraví dětem“. Ten je zaměřený na boj s dětskou obezitou a poruchy příjmu potravy. Jedná se o přednášky, kurzy akreditované MŠMT, vytvořené za pomoci odborných pedagogických pracovníků pro danou oblast a určitou věkovou skupinu dětí a mládeže. Při jejich tvorbě byla využita spolupráce s dětskými nutričními poradci, pedagogickými psychology, metodiky primární prevence, pedagogicko-psychologickými poradnami, učiteli z mateřských, základních a středních škol.
Třetí část s názvem „Jak jel Zdravík do Zoo“ měla naučit děti rozeznávat exotická zvířata a poznávat stravu, kterou se živí. Hlavním hrdinou byl papoušek Ara Arakanga, který prováděl děti celou zoologickou zahradou. Pohádka vytvářela pozitivní vztah ke zvířátkům a přírodě a děti si díky ní měly uvědomit rozdíl ve stravování zvířat (býložravci, masožravci, všežravci). Také kladl důraz na stravování člověka (všežravce) a jeho chování v přírodě. Příběh byl vytvořen tak, aby děti učil spolupracovat, rozvíjet představivost a zábavnou formou učil děti ohleduplnosti k sobě, kamarádům, zvířátkům a přírodě. Příběh obsahoval mnoho pohybových aktivit, říkadel a básniček.
Do konce školního roku nás čeká ještě poslední část tohoto projektu, na kterou se moc těšíme.
Strana 9 z 14